Trends en ontwikkelingen: De toekomst van klantenservice voor goede doelen organisaties

Trends en ontwikkelingen: De toekomst van klantenservice voor goede doelen organisaties

De toekomst van de klantenservice is een onderwerp waar velen over speculeren. De speculaties verschillen hierin ook van visies die de volledige inzet van technologie en automatisering omarmen, tot een toekomst waarin persoonlijk contact de essentie van klantenservice is én blijft. Ondanks de verschillende visies verschilt de beste aanpak van de klantenservice per bedrijf of organisatie. 

Goede doelen organisaties zijn een speciale categorie. Waar het bedrijfsleven draait op inkomsten uit het verkopen of het leveren van producten of diensten, draaien goede doelen op donaties en subsidies.

Om donaties te werven, is het belangrijk om met een goed doel in te spelen op de emoties en het gevoel van mensen. Daarom nemen we de goede doelen trends onder de loep, die zorgen voor een verbeterde klantenservice die hier een belangrijke rol in speelt.

Trends Goede Doelen

7 Trends en ontwikkelingen voor goede doelen voor meer donaties

Binnen de fondsenwerving zijn er een aantal belangrijke trends en ontwikkelingen voor goede doelen waar rekening mee gehouden moet worden indien de organisatie wil meebewegen met de markt. Aan de hand van zeven doelen, bieden we de tools om je klantenservice toekomstbestendig te maken als het gaat om de inzet voor goede doelen organisaties.


  1. Bestudeer Gen Z: De eerste trend en ontwikkeling voor goede doelen gaat over Gen Z. Zij zijn de nieuwe donateur en willen over het algemeen graag iets goeds doen voor hun omgeving, de wereld en de maatschappij. Naast donateur zijn ze betrokken bij goede doelen als vrijwilliger. Daar tegenover moet voor hen staan dat authenticiteit en transparantie geldt voor het goede doel dat zij steunen.
  2. Persoonlijk contact: De tweede trend en ontwikkeling voor goede doelen gaat over persoonlijk contact. Dat is aandacht voor de persoon tijdens een belletje, of bij het oppakken van een verzoek. Begrepen worden van mens tot mens is de authenticiteit waar donateurs van de toekomst naar op zoek zijn.
  3. Transparantie: Het omvat: laten zien waar donaties naartoe gaan en successen delen en vieren met donateurs. Met als doel dat de organisatie een goed doel wordt waar donateurs trots op zijn en als ware ambassadeur over praten. Dit is een belangrijke trend en ontwikkeling voor goede doelen. 
  4. Gebruik van verschillende kanalen: Successen delen werd altijd gedaan via de nieuwsbrief, of als er gebeld werd voor een eenmalige donatie. Tegenwoordig is er een nieuwe trend en ontwikkeling voor goede doelen. Donateurs van alle leeftijden zijn namelijk steeds vaker actief op Social Media en worden hierop graag op de hoogte gehouden door korte vermakelijke content.  Teksten, video’s en plaatjes geven weer  wat het doel doet met de donaties. Waar de donateur dus echt aan bijdraagt.
  5. Het community gevoel: Deze successen delen zorgt ervoor dat donateurs het gevoel hebben dat hun donatie een groter goed helpt. Het is daarom niet gek dat de trend voor het creëren van een community gevoel steeds belangrijker wordt. Het wij-gevoel binnen een goed doel; samen goed doen en dit met elkaar delen. Het community gevoel is een interessante trend en ontwikkeling voor goede doelen.
  6. Focus op maandelijkse donaties: Een bekende trend en ontwikkeling voor goede doelen, dat moeten we meegeven. Maar niet een die minder waard is. Implementeer de trends hierboven vooral niet alleen om periodieke donaties te werven, maar ook om donateurs die maandelijks doneren te binden aan de organisatie. Zorg voor een steady income. 
  7. Automatisering helpt: Als laatste trend en ontwikkeling voor goede doelen gaan we kort toelichten dat automatisering helpt! Persoonlijk contact zorgt ervoor dat de donateur zich speciaal voelt. Maar automatisering kan de telefonische fondsenwervers assisteren om persoonlijk contact te bieden aan de juiste donateurs.

Het belang van persoonlijk contact

Zoals al kort benoemd, is persoonlijk contact een essentiële trend en ontwikkeling voor een goede doelen organisatie om authentiek over te komen. Hiermee wordt niet het periodieke belletje met gestandaardiseerd bedankje bedoeld, maar de persoonlijke e-mails van een klantenservicemedewerker wanneer een donateur uit zichzelf een eenmalige donatie doet. Of een belletje naar de donateur als diegene om een specifieke reden moet stoppen met doneren, zonder deze persoon te proberen terug te halen.

Het zijn manieren om het contact met donateurs te verdiepen, waardering te tonen voor hun inzet en donateurs aan uw organisatie te binden. Ook als deze persoon stopt met doneren, zal diegene het persoonlijke contact herinneren en zo eerder een nieuwe donatie overwegen. 

Om meer persoonlijk contact te realiseren, is er vaak wat extra mankracht nodig. Wat goed en snel op te lossen is door het uitbesteden van (een deel van) de klantenservice tijdens campagnes. Wil je meer weten over klantenservice uitbesteden? Lees onze blog over klantenservice uitbesteden!

Persoonlijk en direct contact door inzet van webcare

Door de trend van korte vermakelijke content en het feit dat meer organisaties actief zijn op social media, verwachten volgers of donateurs ook dat zij via deze kanalen contact kunnen opnemen met de organisatie. Toch wordt er na het posten van een nieuwe update vaak vergeten om de comments of privéberichten op de kanalen te beantwoorden.

Dit voorbeeld gaat alleen over social media kanalen, maar webcare reikt verder dan alleen social media. Denk hierbij aan messaging-apps, live chat op de website of e-mailafhandeling. Door actief te kunnen antwoorden op verzoeken via meerdere kanalen verbreedt u het persoonlijke contact met mensen die geïnteresseerd zijn in het doel wat uw organisatie wilt bereiken. Via deze contactmomenten kunt u de interesse verder uitbouwen en zo zorgen voor een groei in donateurs. 

Dit is een belangrijke trend en ontwikkeling voor goede doelen organisaties. Benieuwd wat het uitbesteden van webcare met de klanttevredenheid doet? We hebben een blog geschreven over hoe webcare activiteiten de klanttevredenheid verhoogt!

Goede Doelen Trends

Maatschappelijk verantwoord telefonische fondsenwerving

The Good Agency is een organisatie die goed past in samenwerkingen met goede doelen. Dit komt door het sociale karakter wat ons onderscheidt als klantcontactcenter. Door ons doel voor Social Return bieden wij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen om een steentje bij te dragen aan de maatschappij. 

Onze werknemers worden opgeleid en gecoacht om uit te blinken in het maken van persoonlijk contact met (potentiële) donateurs. Voor telefonische fondsenwerving zijn onze medewerkers daarom uiterst geschikt. Zij komen graag in contact met de achterban van uw goede doel en maken informatie snel eigen, waardoor zij met de juiste toon het gesprek aan kunnen gaan. Door de mogelijkheid tot flexibele of vaste hulp kunt u ons inzetten voor campagnes of om langdurig het persoonlijke contact tot een nieuw niveau te tillen.

Meer over de persoonlijke benadering, prestatiegerichtheid en hoe u kosten kunt besparen met het uitbesteden van telefonische fondsenwerving voor goede doelen?

Vond je deze blog over trends en ontwikkelingen voor goede doelen organisaties leuk? Laat een reactie achter!

Over de schrijver
Reactie plaatsen