waarom klanttevredenheidsonderzoek
Blogs klanttevredenheidsonderzoeken
Tim Bos
Blogs klanttevredenheidsonderzoeken
05/31/2023
2 min
0

Het belang van een klanttevredenheidsonderzoek

05/31/2023
2 min
0

Een klanttevredenheidsonderzoek is een waardevolle methode voor elk type organisatie om meer inzicht te krijgen in hoe klanten hun producten of diensten ervaren. Het biedt ook de mogelijkheid om te achterhalen waar de sterke- of eventuele verbeterpunten liggen.

De meest gebruikte methodes zijn online, telefonisch en schriftelijk onderzoek. In deze blog vertellen we waarom klanttevredenheidsonderzoeken belangrijk zijn en waarom het een goede keuze kan zijn om deze telefonisch te doen. Persoonlijk contact wordt namelijk nog steeds erg gewaardeerd. Ook zorgt deze manier van kwalitatief onderzoek voor uitgebreidere reacties dan via kwantitatief onderzoek zoals een enquête. Benieuwd hoe het klantcontact uitbesteden in zijn werk gaat? Bekijk onze blog over klantcontact uitbesteden!

Waarom een klanttevredenheidsonderzoek laten uitvoeren?

Er zijn verschillende redenen waarom het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoeken belangrijk zijn voor uw organisatie.

Behoud van klanten

De klantrelatie onderhouden is voor elke organisatie van belang. Een tevreden klant zal immers sneller opnieuw een aankoop doen of dienst afnemen. Bovendien zijn tevreden klanten goede reclame, deze zullen dit namelijk regelmatig delen met bekende of via een review.

Het is dus van groot belang om te weten of uw klanten tevreden zijn. Om dit goed in kaart te brengen is een klanttevredenheidsonderzoek uitermate geschikt.

Onderscheiden in de markt

Een klanttevredenheidsonderzoek kan u ook helpen om een concurrentievoordeel te behalen. Door meer inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van klanten, kan uw organisatie de producten of diensten aanpassen om beter aan die behoeften te voldoen. Hierdoor kan uw organisatie zich onderscheiden van de concurrentie in de markt.

Verbetering uw van producten en diensten

Door middel van een klanttevredenheidsonderzoek kan uw organisatie beter inzicht krijgen in de gebieden waar verbetering nodig is. Dit kan gaan over de kwaliteit van uw product of de klantenservice. Door deze verbeteringen door te voeren, kan uw organisatie de tevredenheid van klanten verhogen.

Wat is de beste manier om een klanttevredenheidsonderzoek te doen?

Wat de beste manier is om een klanttevredenheidsonderzoeken uit te voeren is sterk afhankelijk van het type organisatie. Persoonlijk contact met de klant, bijvoorbeeld telefonisch heeft echter verschillende voordelen ten opzichte van andere onderzoeksmethoden, zoals online of een schriftelijke enquête. De belangrijkste voordelen van een telefonisch klanttevredenheidsonderzoek zijn:

Directe interactie

Met een telefonisch klanttevredenheidsonderzoek kunt u direct en persoonlijk in contact komen met uw klanten. Dit helpt u snel en efficiënt feedback te verzamelen en problemen meteen op te lossen. Klanten geven vaak meer openheid van zaken via persoonlijk contact, wat als waardevol wordt ervaren. Persoonlijk contact heeft dus een positief effect op de klantbeleving en draagt bij aan een betere relatie en hogere klanttevredenheid.

Goede respons

Een telefonisch klanttevredenheidsonderzoek kan een betere respons opleveren dan e-mail of online enquêtes. Dit komt doordat de interviewer direct en persoonlijk contact heeft met uw klanten. Klanten vinden het gemakkelijker om direct vragen te beantwoorden dan om een statische online vragenlijst in te vullen.

Meer informatie op detail niveau

Een telefonisch klanttevredenheidsonderzoek stelt u in staat om meer gedetailleerde informatie te verzamelen dan andere methoden. De interviewer kan bijvoorbeeld doorvragen op bepaalde antwoorden om meer inzicht te krijgen in de mening van uw klanten. Dit stelt u in staat om betere rapportages en analyses maken waardoor u, indien nodig, een nieuwe strategie kunt bepalen.

Flexibiliteit

Een telefonisch klanttevredenheidsonderzoek biedt flexibiliteit bij het plannen. U kunt het onderzoek op specifieke dagen en tijdstippen uitvoeren om efficiënt te zijn en irritaties te voorkomen, zoals bellen tijdens het eten. Daarnaast kunt u tijdens het onderzoek gemakkelijk bijsturen indien nodig. Bijvoorbeeld als bepaalde vragen niet de juiste informatie opleveren of als er regelmatig zaken worden genoemd waar u meer over wilt weten.

Klanttevredenheidsonderzoek

Conclusie

Kortom, een telefonisch klanttevredenheidsonderzoek kan een waardevolle methode zijn om meer inzicht te krijgen in de mening van uw klanten en om uw producten en diensten naar een hoger niveau te tillen. Het biedt verschillende voordelen, waaronder directe interactie met uw klanten, een hogere respons, gedetailleerde en nuttige informatie, kwalitatief hoogwaardige resultaten en flexibiliteit.

Bent u op zoek naar een betrouwbare partner voor het uitbesteden van uw telefonische klanttevredenheidsonderzoeken of heeft u vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder. Wij hopen dat u wat heeft gehad aan deze blog met de kernvraag: ''Waarom klanttevredenheidsonderzoek?''

Reacties
Categorieën