Het belang van klantrelaties onderhouden als bedrijf

Het belang van klantrelaties onderhouden als bedrijf

Als bedrijf is het belangrijk om een band op te bouwen met jouw doelgroep. Deze zogenoemde klantrelatie zorgt ervoor dat je de klant zowel vooraf, tijdens als na de aankoop aan je weet te binden. Door hier tijd en geld in te investeren, zorg je ervoor dat de klant langdurig gebruik maakt van jouw product of dienst en zijn of haar naasten hierover informeert. Een persoonlijke benadering zorgt ervoor dat de klant zich echt gehoord voelt in iedere fase van het aankoopproces. Vanuit onze ervaring met het bieden van ondersteuning bij het onderhouden van klantrelaties voor onze klanten, delen wij graag meer inzichten als het gaat om het belang van klantrelaties onderhouden als bedrijf.

Duurzame klantrelaties aangaan voor op de lange termijn

Wanneer u een product verkoopt of een dienst verleent, wilt u dat de klant kiest voor uw bedrijf en niet dat van een concurrent. Dit betekent dat u niet korte termijn moet denken, maar ook lange termijn in de vorm van duurzame klantrelaties. Door de klant in iedere fase van het aankoopproces aan de hand mee te nemen, creëer je meerwaarde dat zorgt voor onderscheidend vermogen. Zo is de aankoopfase belangrijk om jouw bedrijf te laten draaien, maar de post-aankoopfase misschien nog wel belangrijker. Voldoet het product of dienst aan de verwachtingen? Zou de klant jouw bedrijf aanbevelen? Kiest deze opnieuw voor uw bedrijf zodra het product vervangen moet worden? Dit en meer kan met behulp van geautomatiseerde systemen geregeld kunnen worden, echter ontbreekt de ‘personal touch’ hierin. The Good Agency heeft ervaring bij de ondersteuning van duurzame klantrelaties onderhouden. Wilt u een duurzame relatie opbouwen tussen uw bedrijf en de klant? Besteedt dan uw klantenservice uit en wij zorgen ervoor dat wij samen met u uw bedrijf naar het volgende niveau tillen.  Bekijk ook: Klantenservice uitbesteden

Duurzame klantrelatie onderhouden

Hoe het meten van klanttevredenheid helpt bij de band met jouw klant

Klanttevredenheid is een belangrijk onderdeel bij de realisatie van een (duurzame) klantrelatie onderhouden. Het zorgt ervoor dat u nieuwe inzichten krijgt in hoe uw product of dienst wordt ervaren door de eindgebruiker. Het meten van de klanttevredenheid kan op verschillende manieren. Denk aan het reviewen van een product of het invullen van een vragenlijst. Het “probleem” van deze statische vormen van klanttevredenheidonderzoek is dat je niet door kan vragen op bepaalde antwoorden óf extra uitleg kan geven bij bepaalde vragen wanneer de klant er niet uit komt. Klanttevredenheidsonderzoek uitbesteden bij The Good Agency zorgt voor een persoonlijke benadering waarbij uw klant professioneel te woord wordt gestaan en alle data uiteindelijk inzichtelijk wordt aangeboden. Kom tot nieuwe inzichten omtrent uw product of dienst en werk aan een duurzame klantrelatie door de klanttevredenheid te meten op een persoonlijke manier.

Telefonische klanttevredenheid onderzoeken?

Welke soorten klantrelaties zijn er?

Klantrelaties zijn belangrijk in iedere fase van het aankoopproces. We onderscheiden verschillende soorten klantrelaties die bijdragen aan het binnenhalen van een klant, deze vasthouden of terug laten komen, maar ook stimuleren om te gaan voor een duurder alternatief zoals een uitgebreider abonnement met meer voordelen. De relatie tussen jouw bedrijf en de klant kan uiteenlopen van persoonlijk tot volledig geautomatiseerd. Ontdek welke soorten relaties er zijn en hoe u deze klantrelaties kunt onderhouden voor uw bedrijf.

  1. Persoonlijke hulp: deze klantrelatie is erop geënt om de klant persoonlijk bij te staan wanneer deze contact opneemt met jouw organisatie. Deze vorm zorgt voor een relatie die direct bijdraagt aan de beleving van de klant dat zowel een bedrijf als consument kan zijn.
  2. Toegewezen persoonlijke hulp: dit is de meest persoonlijke vorm van klantrelaties. Voornamelijk B2B daar een specifiek contactpersoon wordt aangewezen voor een klant. Dit is de meest ultieme vorm van persoonlijke klantrelaties en er echt op gericht om een sterke en duurzame band/relatie aan te gaan.
  3. Selfservice: niet altijd biedt persoonlijk contact de uitkomst. Een database, in de vorm van een FAQ, biedt de (potentiële) klant alle tools om online het antwoord op zijn of haar vraag te vinden. Door alles beschikbaar te stellen, kan de klant dit als zeer prettig ervaren; al dan niet ondersteunt met persoonlijke hulp. Dit werkt goed voor het onderhouden van de klantrelatie.
  4. Geautomatiseerde diensten: deze vorm van klantrelatie geeft de klant het gevoel dat je deze zijn behoeftes kent. Door bijvoorbeeld aanbiedingen op maat te sturen naar aanleiding van eerdere aankopen, suggesties te doen in de winkelwagen of een gepersonaliseerde mail op diens verjaardag. Webshops met een persoonlijke login naar een account kunnen hierover beschikken.
  5. Communities: een online (privé) community wordt vaak in het leven geroepen om klanten onderling ervaringen uit te laten wisselen, tevreden klanten voor jou te laten spreken of om behoeftes te inventariseren. Het is belangrijk om bij communicaties gebruik te maken van moderators om de reacties te monitoren. Wij hebben klantenservicemedewerkers die hun ervaring met jouw organisatie, product en/of dienst in de community kunnen toepassen en deze terug kunnen koppelen om de dienstverlening te optimaliseren.
  6. Co creatie: deze vorm van klantrelatie zorgt voor een band met de klant die verder gaat dan een enkele aankoop. De klant deelt zijn ervaring in de vorm van een review om zo andere klanten te enthousiasmeren of juist te wijzen op de minpunten. Monitoring is hierin belangrijk en kan worden uitbesteed aan onze klantenservicemedewerkers. Zij kunnen bijvoorbeeld contact opnemen bij negatieve reviews en zo het verhaal te achterhalen welke tot nieuwe inzichten kan leiden. Naast reviews, kan dit ook een vorm zijn waarin jouw organisatie samen met de klant producten of diensten ontwikkelt. Co creatie is de relatie/samenwerking aangaan met jouw klant; deze onderdeel maken van jouw organisatie.
  7. klantrelatie onderhouden

Samen de klantrelatie onderhouden

Door te bouwen aan een band met jouw doelgroep, kan het langetermijndenken beginnen. Door te begrijpen wat jouw klant verwacht en hierop te anticiperen met een persoonlijke benadering, zorg je voor de interactie. Onze digitale wereld wordt steeds verder geautomatiseerd met bijvoorbeeld de inzet van chatbots. Bij The Good Agency zetten wij ons in om bedrijven benaderbaar te maken en de klant het gevoel te geven gehoord te worden. Of dit nu door de inzet van persoonlijke webcare is bij directe vragen of het meten van de klanttevredenheid. Laat u adviseren in een vrijblijvend adviesgesprek en ontdek wat de mogelijkheden zijn voor uw bedrijf om de klant te behouden door de klantrelatie te onderhouden.

Contact

Over de schrijver
Reactie plaatsen