Sociaal ondernemen, de kracht van sociaal inkopen
31 mei 2023 

Sociaal ondernemen, de kracht van sociaal inkopen

Je hoort het steeds vaker, termen als sociaal ondernemen, Social Return en SROI. Maar wat betekenen deze termen nu eigenlijk?

Kort samengevat gaat het er bij sociaal ondernemen om dat een ondernemer naast het commerciële belang ook oog heeft voor wat er in de maatschappij gebeurd en hoe een onderneming hierbij kan bijdragen. Social Return - ook vaak SROI genoemd (Social Return On Investment) - is voor een onderneming een mogelijkheid om werkgelegenheid te creëren voor mensen met een lastige positie op de arbeidsmarkt.

Bedrijven die opdrachten van de overheid krijgen hebben de verplichting om een deel van de contractwaarde (vaak 5%) aan Social Return te besteden, maar ook voor andere bedrijven wordt het steeds belangrijker hier aandacht aan te schenken.

Hoe werkt sociaal ondernemen in de praktijk?

In de praktijk wordt de invulling van sociaal ondernemen vaak als lastig ervaren. Er komt immers best een hoop bij kijken. Als je mensen aanneemt met een afstand tot de arbeidsmarkt moeten deze vaak eerst goed getraind worden en vervolgens vaak langere periode extra begeleid. Dit vraagt dus best veel van een organisatie en er is draagvlak nodig onder de reguliere medewerkers.

Maar er zijn ook andere manieren om sociaal ondernemen in te vullen die wellicht minder complex zijn, terwijl er toch Social Impact is. Een organisatie kan bijvoorbeeld leerwerktrajecten aanbieden, een activiteit met Social Impact organiseren of een sociaal inkoopbeleid voeren. Uiteraard is het bij het maken van de juiste keuze belangrijk om te kijken wat er het beste bij uw organisatie past en wat het meeste redendement oplevert, met name sociaal inkopen kan dan erg interessant zijn.

Wat is sociaal inkopen?

Onder sociaal inkopen verstaan we inkopen bij een sociaal erkende onderneming. Dit kan gaan om producten maar vaak betreft dit diensten. Sociaal inkopen kan dus ook gebruikt worden als verlengstuk van de organisatie.

Een ondernemer die sociaal onderneemt is gespecialiseerd in het werken met de doelgroep en de onderneming is daar dus speciaal op ingericht. Dit zijn dus bedrijven die banen creëren voor een bepaalde doelgroep en deze mensen intensief trainen en begeleiden.

Sociaal Inkopen

Wat zijn de belangrijkste voordelen van Sociaal inkopen?

Door Sociaal in te kopen bij een erkende organisatie maakt u dus indirect impact en draagt u bij aan het behalen van maatschappelijke doelen. Daarnaast heeft het nog een aantal andere voordelen voor uw organisatie, zoals:

  1. Sociaal ondernemen heeft een positief effect op het imago van de organisatie
  2. Het vergroot de kans om nieuwe opdrachtgevers te vinden, met name in het sociaal domein
  3. Het kan bijdrage aan de flexibiliteit van uw organisatie
  4. Het beperkt risico’s, werknemers zijn namelijk niet bij u in dienst
  5. Sociaal ondernemen en inkopen is kostenefficiënt
  6. De kosten kunnen worden opgevoerd bij de invulling van een SROI verplichting

Welke mogelijkheden zijn er als het gaat om sociaal inkopen?

Er zijn diverse mogelijkheden om een actief sociaal inkoopbeleid te voeren. Hierbij is er een onderscheid tussen product of dienst. Als het om producten gaat kun je denken aan koffie, eten en drinken, relatiegeschenken, kerstpakketten en meer.

Als het gaat om diensten kunt u denken aan zaken zoals schilderen, tuinonderhoud en bedrijfsuitjes maar ook aan facilitaire dienstverlening. Dit is dus erg breed.

Het uitbesteden van sociaal ondernemen kan voordelig zijn voor een organisatie, omdat het blijft doorgaan en een waardevolle aanvulling vormt op de eigen organisatie. Enkele voorbeelden van taken die uitbesteed kunnen worden, zijn:

  1. Klantenservice werkzaamheden
  2. Antwoordservices en receptiediensten
  3. Klanttevredenheidsonderzoeken
  4. Sales ondersteuning (telefonische leadgeneratie of het maken van afspraken)
  5. Backoffice diensten
  6. Financiele administratie

Conclusie

Sociaal- maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook wel sociaal ondernemen, wordt steeds belangrijker en het voeren van een sociaal inkoopbeleid kan hierin een grote rol spelen. Het draagt bij aan het imago van uw bedrijf en bied kansen om te groeien. Daarnaast kan het bijdrage aan de flexibiliteit van uw organisatie.

Door samen te werken met erkende sociale partners kunt u uw eigen organisatie ontlasten en kunnen uw medewerkers zich richten op de kernactiviteiten. Op deze manier kunt u toch impact maken.

Bent u op zoek naar een betrouwbare partner voor SROI invulling of heeft u vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Over de schrijver
Reactie plaatsen